besnijdenis kliniek VATAN

Waarom een besnijdenis ?

Er zijn verschillende redenen voor een besnijdenis, wat de reden ook is: er is genoeg wetenschappelijk onderzoek die aantoont dat er medisch en preventieve voordelen zijn.

Medische redenen (>50%)

• Phimosis: Bij phimosis is de voorhuid zo vernauwd dat deze niet of nauwelijks teruggetrokken kan worden over de eikel. Een besnijdenis is aan te raden.
  • Paraphimosis: Als de voorhuid teruggetrokken is, opgezwollen is geraakt en niet meer teruggeschoven kan worden over de eikel, dan is er sprake van paraphimosis.
  • Terugkerende ontstekingen van de eikel: Dit wordt ook wel balanitis genoemd en is een ontsteking van voorhuid en eikel, dan is een besnijdenis de enige echte oplossing.
  • Medisch preventief : Er zijn tal van infectie-ziekten die voorkomen kunnen worden door een besnijdenis

Religieus-culturele/medisch preventieve redenen

Vooral moslims en joden laten hun zonen besnijden uit geloofsovertuigingen of om culturele redenen.

Hygiënische /medisch preventieve redenen

Een besneden penis produceert nauwelijks of geen smegma en is daarom veel makkelijker schoon te houden.

Seksuele redenen

De voornaamste seksuele redenen voor een besnijdenis zijn vroegtijdige zaadlozingen en een te lange voorhuid.

Esthetische redenen (<5%)

Sommige mannen (en ook vrouwen) vinden een besneden penis mooier om te zien. Bij mannen die om deze reden voor een besnijdenis kiezen, spelen vaak ook de reeds hierboven genoemde hygiënische en seksuele redenen voor een besnijdenis een rol.

Voor meer info: download hier folder over voordelen van een besnijdenis