Waarom een besnijdenis?

De besnijdenis (circumcisie) bij mannen en jongens komt van oudsher in verschillende culturen voor maar, de besnijdenis is vooral bekend vanuit de Joodse traditie van de Brit milah. Ook in de West Europese cultuur wordt vaak gekozen voor een besnijdenis om medische, esthetische of sexuele redenen.

Waarom een besnijdenis?

Er zijn verschillende redenen voor een besnijdenis, wat de reden ook is: er is genoeg wetenschappelijk onderzoek die aantoont dat er medische en preventieve voordelen zijn.

Medische redenen >50%

Besnijdenis (circumcisie) is de standaard procedure bij:

Phimosis:
Een vernauwing van de voorhuid, zodanig dat je de voorhuid niet meer over de eikel heen geschoven krijgt. Phimosis kan aangeboren zijn of het gevolg zijn van herhaalde infecties van de voorhuid. Soms kan de arts een voorhuidplastiek toepassen, waarbij de voorhuid wijder wordt gemaakt.

Paraphimosis:
De voorhuid is teruggetrokken en kan niet meer over de eikel heen geschoven worden. Paraphimosis ontstaat meestal door ontstekingen van de voorhuid. Soms kan de arts een voorhuidplastiek toepassen, waarbij de voorhuid wijder wordt gemaakt.

Balanitis:
Terugkerende ontstekingen van de eikel en de voorhuid.

Religieus-culturele / medisch preventieve redenen

Vooral moslims en joden laten hun zonen besnijden uit geloofsovertuigingen of om culturele redenen.

Hygiënische / medisch preventieve redenen

Estetische redenen <5%

Mooier om te zien
Sommige mannen, maar ook vrouwen, vinden een besneden penis gewoon mooier. Bij mannen die om deze reden voor een besnijdenis kiezen, spelen ook vaak hygiënische en/of sexuele redenen mee. Hygiene Een besneden penis produceert nauwelijks of geen smegma en is daarom veel makkelijker schoon te houden.

Seksuele beleving
Hoewel studies beweren dat een kortere voorhuid geen invloed heeft op de seksuele beleving, vertellen de meesten mannen, die er ervaring mee hebben dat hun eikel aanzienlijk minder gevoelig werd. Dat kan voordelen hebben in het seksleven.

Vroegtijdige zaad lozingen
Een besnijdenis biedt geen garantie, maar een minder gevoelige eikel helpt soms dit probleem op te lossen.

Langdurige sex
Een minder gevoelige penis laat vaak seksuele beleving toe gedurende een langere periode.

Een te lange voorhuid
Een te lange voorhuid kan de aanleiding zijn dat de eikel te weinig gestimuleerd wordt tijdens geslachtsgemeenschap.